Δευτέρα 16 Μαΐου 2011

Σκουπίδια Αττικής: «Μπλόκο» του Ελεγκτικού Συνεδρίου στον Περιφερειακό Σχεδιασμό



Σοβαρό νομικό πρόβλημα για τον ΠΕΣΔΑ Αττικής που είναι βέβαιον ότι θα οδηγήσει σε νέα καθυστέρηση στην εφαρμογή του, δημιουργείται μετά τη σημερινή εισήγηση του αρμόδιου επιτρόπου (εισαγγελέα) του VΙ τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος -σύμφωνα με πληροφορίες της aftodioikisi.gr- έκρινε ως «παραδεκτή» την ένσταση που κατέθεσε η ΠΟΕ-ΟΤΑ σχετικά με την προγραμματική σύμβαση μεταξύ του ΕΣΔΚΝΑ και της Αποκεντρωμένης Διοίκηση Αττικής.
Η τελική απόφαση από το VI Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναμένεται περί τα τέλη Μαΐου – αρχές Ιουνίου, ωστόσο, νομικοί κύκλοι εξηγούσαν στην aftodioikisi.gr ότι η άποψη του εισαγγελέα έχει βαρύνουσα σημασία στην τελική κρίση του Ανωτάτου Δικαστηρίου. Παράλληλα με την εισήγηση του αφήνει έκθετους τον απερχόμενο πρόεδρο του ΕΣΔΚΝΑ Νίκο Χιωτάκη και τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής του Συνδέσμου, θεωρώντας ότι είναι -αν μη τι άλλο- παράτυπες.
Σε περίπτωση που με την τελική απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου γίνει δεκτή η ένσταση της ΠΟΕ-ΟΤΑ, τότε η κυβέρνηση είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει σε νέα προγραμματική σύμβαση ακολουθώντας διαφορετικές διαδικασίες, πράγμα που αναμένεται να καθυστερήσει και άλλο την εφαρμογή του. Κι αυτό, γιατί εκτός των άλλων την 1η Ιουλίου η διαχείριση των απορριμμάτων (και) στην Αττική περνάει στο ΦΟΣΔΑ, που θα διαδεχθεί τον ΕΣΔΚΝΑ, με πρόεδρο τον περιφερειάρχη Γιάννη Σγουρό, ο οποίος μέχρι σήμερα δεν έχει δείξει και ιδιαίτερη διάθεση να αναλάβει αυτή την ευθύνη και βεβαίως να δώσει λύση στο δύσκολο θέμα της διαχείρισης των απορριμμάτων.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ο περιφερειακός σχεδιασμός στην ουσία βρίσκεται στον «αέρα» όχι μόνο λόγω της υπόθεσης της Κερατέας, αλλά και λόγω των νομικών εμπλοκών που υπάρχουν για την παράτυπη διαδικασία που ακολουθήθηκε.
Τι υποστήριξε η ΠΟΕ-ΟΤΑ
Σύμφωνα με την Ομοσπονδία των εργαζομένων στην Τ.Α.:
- Η εκτελεστική επιτροπή του Ενιαίου Συνδέσμου Δήμων και Κοινοτήτων Αττικής (ΕΣΔΚΝΑ) δεν είχε καμία αρμοδιότητα να εγκρίνει-υπογράψει τη σχετική σύμβαση. Το μόνο αρμόδιο όργανο ήταν το διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου.
- Η προγραμματική σύμβαση είναι ασαφής, καθώς δεν υπάρχει αναλυτικό κόστος τόσο ανά εργοστάσιο όσο και ανά τόνο επεξεργασίας των απορριμμάτων.
- Δεν υπήρξε καμία συνεννόηση με τους εργαζομένους, οι οποίοι είναι και αυτοί που στην ουσία έρχονται σε πρώτη, άμεση επαφή με την αποκομιδή και τη διαχείριση των απορριμάτων.
Λιακόπουλος: «Είναι ράδιο αρβύλα»
Ερωτηθείς σχετικά από την aftodioikisi.gr ο γενικός γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής Ηλίας Λιακόπουλος για τις πληροφορίες της και για τη θέση του επιτρόπου τού Ελεγκτικού Συνεδρίου, από τη μια δήλωσε πως «δεν ξέρω τίποτε, δεν ήμουν εκεί» και από την άλλη πως «είναι ράδιο αρβύλα».
«Δεν γνωρίζω», ήταν και η απάντηση του νομικού συμβούλου της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Γιώργου Σουλτανιά.
Τι λένε ΕΣΔΚΝΑ και Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής
Από την πλευρά των αντιδίκων, ΕΣΔΚΝΑ και Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, πάντα σύμφωνα με τις πληροφορίες, υποστηρίχθηκε πως δεν έχει έννομο συμφέρον η ΠΟΕ-ΟΤΑ για να προσβάλει τη σύμβαση, ωστόσο, αυτό καταρρίπτεται εκ των πραγμάτων, από τη στιγμή που εκδικάζεται η υπόθεση.
Μάλιστα, ο δικηγόρος τού ΕΣΔΚΝΑ Βαγγέλης Χατζηγιαννάκης, που επικοινώνησε με την aftodioikisi.gr, είπε ότι «όντως ο επίτροπος τάχθηκε υπέρ της θέσης της ΠΟΕ-ΟΤΑ», ωστόσο, όπως διευκρίνισε, «αυτό δε σημαίνει κάτι, καθώς το 70% των προτάσεων των εισηγητών δε γίνονται αποδεκτές».
ΕΣΔΚΝΑ: Η ΠΟΕ-ΟΤΑ ήξερε για τη σύμβαση
Μάλιστα, ο ΕΣΔΚΝΑ -θέλοντας να αντικρούσει τον ισχυρισμό της ΠΟΕ-ΟΤΑ, ότι δεν ήξερε τίποτε- σημείωσε πως οι εργαζόμενοι -διά του αντιπροέδρου της Ομοσπονδίας και εκπροσώπων του Συνδέσμου των εργαζομένων στον ΕΣΔΚΝΑ- είχαν γνώση της σχετικής σύμβασης, καθώς παραβρέθηκαν στο σχετικό συμβούλιο της εκτελεστικής επιτροπής.
ΠΟΕ-ΟΤΑ: Δεν παραβρέθηκα σε καμία συνεδρίαση για την απόφαση υπογραφής
Ωστόσο, πηγές της Ομοσπονδίας των εργαζομένων στην Τ.Α. σημείωσε ότι παραβρέθηκε στη συνεδρίαση της εκτελεστικής επιτροπής τον περασμένο Δεκέμβριο, όπου και αποφασίστηκε να παραπεμφθεί η απόφαση για τη σύμβαση για τον περιφερειακό σχεδιασμό της Αττικής στο διοικητικό συμβούλιο του ΕΣΔΚΝΑ, κάτι βεβαίως που δεν έγινε.
Και προσφυγή ακυρότητας της ΠΟΕ-ΟΤΑ στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση
Στο μεταξύ, την επόμενη εβδομάδα κρίνεται, με τη διαδικασία του άρθρου 152 στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αττικής η προσφυγή της ΠΟΕ-ΟΤΑ κατά του ΕΣΔΚΝΑ για την απόφαση 1 – συμφωνία για τα σκουπίδια, για την οποία υποστηρίζει ότι ποτέ δε συζητήθηκε στην εκτελεστική επιτροπή τού Συνδέσμου και άρα είναι παράνομη.

Πόλεις χωρίς σκουπίδια



 

Τέσσερις περιβαλλοντικές οργανώσεις, η Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης (ΟΕΑ), η Greenpeace, το WWF και το ∆ίκτυο Μεσόγειος SOS επεξεργάστηκαν και καταθέτουν µια ολοκληρωµένη πρόταση µε τον τίτλο «Στρατηγικό Μοντέλο ∆ιαχείρισης των Απορριµµάτων». Η κοινή πρόταση των οργανώσεων έρχεται να απαντήσει αφενός στην απογοητευτική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα µας στον τοµέα της διαχείρισης των απορριµµάτων και αφετέρου στις συµβατικές υποχρεώσεις της Ελλάδας απέναντι στη σχετική Κοινοτική νοµοθεσία. Κεντρικός άξονας του προτεινόµενου µοντέλου είναι η επαναχρησιµοποίηση – κοµποστοποίηση – ανακύκλωση των απορριµµάτων αντί άλλων επικίνδυνων τεχνολογιών και µεθόδων διαχείρισης όπως η ταφή και η καύση.
Το προτεινόµενο µοντέλο έχει τα εξής χαρακτηριστικά:
• Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να υλοποιηθεί στο σύνολό του µέσα στην ερχόµενη πενταετία.
• Είναι πολύ πιο οικονοµικό σε επενδυτικό και λειτουργικό κόστος σε σχέση µε άλλες τεχνολογικές επιλογές, που συµπεριλαµβάνουν και τη θερµική επεξεργασία (καύση, πυρόλυση, αεριοποίηση).
• Η υλοποίηση του προτεινόµενου πακέτου εκτιµάται ότι θα απαιτήσει επενδύσεις (δηµόσιες και ιδιωτικές) ύψους 275 εκατ. € ετησίως για την ερχόµενη πενταετία.
• Δηµιουργεί περισσότερες από 11.000 νέες θέσεις εργασίας σταθερής απασχόλησης και συµβάλλει σηµαντικά στην Πράσινη Ανάπτυξη και Οικονοµία
• Θέλει τους πολίτες ενεργούς συµµέτοχους στη λύση του προβλήµατος της διαχείρισης των απορριµµάτων.
• Μπορεί να τύχει της µεγαλύτερης δυνατής κοινωνικής αποδοχής και υποστήριξης στην υλοποίηση των όποιων υποδοµών απαιτούνται.
Η διαχείριση των απορριµµάτων στην Ελλάδα απαιτεί έναν ουσιαστικό δημόσιο διάλογο. Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης, Greenpeace, WWF και ∆ίκτυο Μεσόγειος SOS καταθέτουν τις προτάσεις τους και καλούν τους αρμόδιους κρατικούς φορείς, την Τοπική Αυτοδιοίκηση, τα κόµµατα και όλους τους ενδιαφερόµενους κοινωνικούς φορείς να συµµετάσχουν σε αυτό το δηµόσιο διάλογο.
(Το πλήρες κείμενο της πρότασης στις ιστοσελίδες των οργανώσεων)
ΟικολογικΗ ΕταιρεΙα ΑνακΥκλωσης,
Greenpeace,
ΜεσΟγειος SOS,
WWF ΕλλΑς

Δευτέρα 9 Μαΐου 2011

ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΚΑΘΕ ΣΧΕΔΙΟΥ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΤΙΑΣ ΜΕΓΑΡΙΔΑΣ!


Ακόμη ένα μείζον θέμα ανέκυψε μετά την αποκάλυψή του από το γνωστό σε όλους μας ιστότοπο του Συντονιστικού Φορέα για την Προστασία του Βουρκαρίου  (www.vourkari.blogspot.com), το οποίο αφορά και πάλι, εντελώς «συμπτωματικά», στην θαλάσσια περιοχή της Πάχης, της Βαρέας, και φτάνει μέχρι την Κακιά Σκάλα!
Πρόκειται για το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) για τον καθορισμό των περιοχών εγκατάστασης νέων μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας το οποίο βρίσκεται ήδη υπό δημόσια διαβούλευση.

Σύμφωνα με τις αναφορές από τις άμεσα εμπλεκόμενες περιοχές που προτείνονται για εγκατάσταση, τους αλιευτικούς συλλόγους, αλλά και τις μαρτυρίες από εκείνες τις περιοχές στις οποίες υπάρχουν ήδη τέτοιου είδους εγκαταστάσεις, γίνεται απολύτως σαφές ότι, όπου υπάρχουν τέτοιου είδους δραστηριότητες έχει επέλθει σημαντική και ραγδαία υποβάθμιση των παραλιών ακριβώς εξαιτίας των καταστροφικών συνεπειών των δραστηριοτήτων αυτών στην ποιότητα του θαλασσινού νερού και του βυθού (ειδικά μάλιστα όταν τύχει οι ιχθυοκαλλιέργειες να βρίσκονται σε κλειστούς κόλπους όπως ο δικός μας!), καθώς και πλήρης απαξίωση της όποιας τουριστικής ανάπτυξής των περιοχών τους.
Μαζί με τις θαλάσσιες μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας εγκαθίστανται παράλληλα και σημαντικού μεγέθους χερσαίες υποστηρικτικές μονάδες, όπως αποθήκες τροφών (σιλό), χώροι φορτοεκφόρτωσης, χώροι συσκευασίας, εγκαταστάσεις διαμονής προσωπικού, χώροι για επισκευές και εργασίες συντήρησης των θαλάσσιων εγκαταστάσεων κλπ.

Ας αναφέρουμε όμως εδώ τα αποτελέσματα των ειδικών επιστημονικών μετρήσεων που έλαβαν χώρα σε Ινστιτούτα Θαλασσίων Ερευνών της Γερμανίας και της Τουρκίας και αφορούν στις επιπτώσεις που έχει για το θαλάσσιο περιβάλλον η εγκατάσταση τέτοιου είδους δραστηριοτήτων.
Σύμφωνα λοιπόν με αυτά παρατηρείται:
-         μείωση του οξυγόνου στο νερό σε ποσοστό επικίνδυνο για τη ζωή των θαλάσσιων οργανισμών. Η μείωση αυτή προκαλείται και από τον εμπλουτισμό των διχτυών με χημικές ουσίες για να μην «πιάνουν» ασβεστοφυκικούς οργανισμούς, οι οποίες παράγουν οργανικό φορτίο που χρειάζεται μεγάλη ποσότητα οξυγόνου για να αποσυντεθεί,
-         απευθείας διοχέτευση των λυμάτων των ιχθυοκαλλιεργειών στο υδάτινο περιβάλλον,
-         επιπρόσθετη ρύπανση από την καθίζηση, στον πυθμένα της θαλάσσιας περιοχής κάτω από τα «κλουβιά», τόνων τροφών, αντιβιοτικών και περιττωμάτων ψαριών,
-         εμφάνιση ενός είδους φυκιού που παράγει τοξικό υγρό και καταστρέφει κάθε άλλο ζωντανό οργανισμό γύρω του,
-         παράλληλη καταστροφή του προστατευόμενου από την Ε.Ε. είδους φυκιού με την επωνυμία «Ποσειδωνία» που λειτουργεί ως φίλτρο καθαρίζοντας το βυθό από βλαβερές ουσίες όπως υδράργυρος, μόλυβδος, κάδμιο κλπ.
Απόρροια όλων των ανωτέρω είναι και ο αποκλεισμός της παραδοσιακής αλιείας κοντά στις περιοχές αυτές, με τις όποιες αρνητικές συνέπειες αυτό επιφέρει στην τοπική τους κοινωνία και οικονομία. Μάλιστα λόγω του μεγέθους τους οι μονάδες ιχθυοκαλλιέργειας εκμεταλλεύονται επί το πλείστον οικονομικά από επιχειρηματικούς ομίλους που δεν προέρχονται καν από τις τοπικές αυτές κοινωνίες.
Συμπερασματικά λοιπόν είναι φανερό ότι εν τέλει μόνο αρνητικές επιπτώσεις μπορεί να επιφέρει η λειτουργία τέτοιων μονάδων για τις περιοχές στις οποίες εγκαθίστανται.

 Στον ιστότοπο όπου διεξάγεται η δημόσια διαβούλευση υπάρχουν ήδη δεκάδες αρνητικές τοποθετήσεις και αποφάσεις φορέων, συλλόγων, Δημοτικών Συμβουλίων (προσφάτως αυτό της Σαλαμίνας) που αντιτίθενται απόλυτα στην εγκατάσταση ή επέκταση μονάδων ιχθυοκαλλιεργειών στις περιοχές τους.
Τα εύλογα επομένως ερωτήματα που εκ των πραγμάτων τίθενται είναι τα ακόλουθα:
-         Εμείς, ως τοπική κοινωνία, ως Δήμος, επιθυμούμε να αφήσουμε να υποδεικνύεται στη σχεδιαζόμενη ΚΥΑ η παράλια περιοχή των Μεγάρων ως η μοναδική περιοχή σε όλη την υπόλοιπη Αττική!! η οποία μπορεί να υποδεχτεί και να αναπτύξει τέτοιου είδους δραστηριότητες;
-         Είμαστε διατεθειμένοι να αντιδράσουμε δυναμικά σε αυτή την καταστροφική προοπτική (όπως και για το αγκυροβόλιο) και να αναγκάσουμε να αλλάξει η προτεινόμενη, στο συνοδευτικό της ΚΥΑ χάρτη, οριοθέτηση των παράκτιων ακτών μας ως περιοχών υποδοχής οργανωμένων μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας;
-         Θα ταχθεί σύσσωμο το Δ.Σ. ενάντια στην εν λόγω πρόταση που υποβαθμίζει την παραλία των Μεγάρων και αποκλείει κάθε ελπίδα τουριστικής ανάπτυξης για τον τόπο μας;
Εάν όντως επιθυμούμε να διαφυλάξουμε το μέλλον του τόπου μας από την υποβάθμιση πρέπει επιτέλους να το αποδείξουμε έμπρακτα, άμεσα, και συντονισμένα!

Ως «Ενεργοί Πολίτες Μεγάρων και Νέας Περάμου» τασσόμαστε ξεκάθαρα και απόλυτα ενάντια στη σχεδιαζόμενη αυτή ΚΥΑ (όπως και σε κάθε σχέδιο για οριοθέτηση αγκυροβολίου στον κόλπο των Μεγάρων), γιατί επιθυμούμε την ανάπτυξη και όχι την υποβάθμιση της παραλιακής ζώνης της Μεγαρίδας, και προτείνουμε:
-         Άμεση σύγκλιση του Δ.Σ. για τη συζήτηση του θέματος και τη λήψη σχετικής απόφασης με την οποία θα γίνεται σαφής η αντίθεσή μας και θα καθορίζεται η περαιτέρω δυναμική συνολική μας αντίδραση στα σχέδια υποβάθμισης των ακτών μας.
-         Συμμετοχή του Δήμου Μεγαρέων στη δημόσια διαβούλευση με καταδικαστικές αναφορές στη σχετική πρόταση της ΚΥΑ που αφορά στην παράλια περιοχή μας για όλους τους λόγους που προαναφέρθηκαν.
-         Παρότρυνση για συμμετοχή στη διαβούλευση όλης της Μεγαρικής κοινωνίας  (συλλόγων αλιέων, περιβαλλοντικών συλλόγων, εθελοντικών ομάδων, δημοτικών παρατάξεων, πολιτών).

Πιστεύουμε ότι δεν είναι τυχαίο ότι μέσα σε διάστημα μόλις δύο μηνών έρχονται προς ψήφιση δύο σχέδια υποβάθμισης της περιοχής μας, το ένα κυριολεκτικά πίσω από το άλλο (πρώτα το αγκυροβόλιο και τώρα οι ιχθυοκαλλιέργειες). Κατά την άποψή μας πρόκειται για συνολικό σχέδιο απαξίωσης της παραθαλάσσιας Μεγαρίδας.
Εκτιμούμε ότι η «επίθεση» αυτή θα συνεχιστεί από πλευράς Κεντρικής Διοίκησης (δείτε την εμμονή Παπουτσή για το αγκυροβόλιο), ειδικά τώρα που με πρόσχημα την οικονομική κρίση ξεπουλιούνται τα πάντα, και γι’ αυτό καλούμε τη Δημοτική Αρχή, τις δημοτικές παρατάξεις, τους τοπικούς φορείς, αλλά και τον κάθε πολίτη ξεχωριστά σε επαγρύπνηση, συστράτευση και αντίσταση για την αποτροπή κάθε ενέργειας που επιβουλεύεται το συμφέρον του τόπου μας και των πολιτών του.

Μόνο αν αντιδράσουμε σθεναρά, μαζικά και συντονισμένα θα ληφθούμε επιτέλους σοβαρά υπόψη ως Δήμος και θα μπορέσουμε να ακυρώσουμε το όποιο σχέδιο υποβάθμισης είναι τώρα ανοικτό ή όποιο άλλο ενδεχομένως προκύψει.

Φτάνει πια! Δεν δικαιολογείται πλέον καμία αδράνεια και εφησυχασμός! Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι διακυβεύεται το μέλλον του τόπου μας, το μέλλον των παιδιών μας! Άλλα χρονικά περιθώρια δεν υπάρχουν!

Ο τόπος μας είναι προικισμένος με πλείστες φυσικές ομορφιές. Έχουμε λοιπόν χρέος να τις διαφυλάξουμε και να τις παραδώσουμε αλώβητες στις επόμενες γενεές.
Έχουμε επίσης ως τόπος μοναδική ιστορία. Ας φανούμε λοιπόν αντάξιοι και συνεχιστές της ιστορίας αυτής.

Κλείνοντας, επιθυμούμε να τονίσουμε για ακόμα μία φορά ότι δυστυχώς σήμερα χρειάζεται να παλεύουμε για τα αυτονόητα. Με σύνθημά μας: «Χαμένοι αγώνες είναι μόνο αυτοί που δεν δίνονται!», θα συνεχίσουμε να αναλαμβάνουμε δράσεις και πρωτοβουλίες καλώντας ταυτόχρονα σε εγρήγορση τον καθένα μας, για να μπορέσουμε όλοι μαζί να βάλουμε οριστικά «φρένο» στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής μας, προς όφελος των πολλών και του τόπου μας.

Εκ του Γραφείου τύπου των «Ενεργών Πολιτών»  

Παρασκευή 6 Μαΐου 2011

ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ


Όσοι έχουν στοιχειωδώς ασχοληθεί με το πρόβλημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, δεν μπορεί παρά να διαπιστώνουν δυο πράγματα:
1.   Ο μέχρι σήμερα τρόπος διαχείρισης τους, φόρτωμα όλων στις σκουπιδιάρες και εναπόθεση τους στη χωματερή της Φυλής, έχει ουσιαστικά κλείσει τον κύκλο του.  
2.   Βρισκόμαστε μπροστά στην επιτακτική ανάγκη να βρεθεί νέος, σύγχρονος και αποτελεσματικός τρόπος διαχείρισης.    
Η ευρύτερη ριζοσπαστική Αριστερά, ασχολούμενη δεκαετίες με την λύση του προβλήματος όχι μόνο έχει επεξεργαστεί προτάσεις, αλλά βλέπει και σε Δήμους που ασκεί με ευρύτερες δυνάμεις διοίκηση πχ στην Ελευσίνα, οι προτάσεις αυτές να βρίσκουν και πρακτική εφαρμογή.  
Μιλώντας λοιπόν όχι στον αέρα, αλλά επί εφαρμοσμένης πολιτικής, η λύση του συγκεκριμένου προβλήματος συνδέεται με δυο παράγοντες:
Με την μείωση της συνολικής ποσότητας των απορριμμάτων που μπορεί να φτάσει από 70% έως και 90%, αφήνοντας ως υπόλοιπο ένα 30% έως  10%, να οδηγηθεί είτε σε ΧΥΤΥ είτε για καύση.
Η μείωση αυτή μπορεί στα πλαίσια ενοτήτων συνεργαζομένων Δήμων να επιτευχτεί με την ανάληψη ευθύνης από τους ίδιους τους πολίτες για όλο το ‘πακέτο’ μιας νέας διαχείρισης των απορριμμάτων.
Από την πρόληψη, την επανάκτηση, την επαναχρησιμοποίηση, την διαλογή στην πηγή, την ανακύκλωση, την κομποστοποίηση, μέχρι την υγειονομική ταφή η την καύση της ελάχιστης ποσότητας υπολειμμάτων.
Απαιτούνται επίσης σχεδιασμοί για την επεξεργασία των επικίνδυνων, των τοξικών η των ειδικών βιομηχανικών αποβλήτων αντί να πετιούνται στην χωματερή η στα δάση, όπως και άλλων πχ των νοσοκομειακών κοκ.
Η πρόταση αυτή, που μπορεί να τύχει και ευρύτερης διακομματικής στήριξης, εάν την υιοθετούσε και την προωθούσε πολιτικά η Κυβέρνηση, σταδιακά θα είχε στο Λεκανοπέδιο της Αττικής τα έξης αποτελέσματα:
Οι περίπου 7.000 t που οδηγούνται καθημερινά στον ΧΥΤΑ Φυλής θα γίνονται μόλις 700 t, όποτε η συζήτηση θα γινόταν σε διαφορετική βάση.   
Άρα το πρόβλημα ξεκινά από την διαμόρφωση Κυβερνητικών πολιτικών,    εντάσσοντας σε αυτές τους Δήμους, τις επιχειρήσεις, τα 5.οοο.οοο των κάτοικων του Λεκανοπεδίου της Αττικής, τους πάντες.
Εάν η Κυβέρνηση είχε την πρόθεση να εφαρμόσει ένα τέτοιο σχέδιο για την διαχείριση των απορριμμάτων θα έβρισκε πάρα πολλούς συμμάχους.
Όπως βρήκε η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας το καλοκαίρι του 1991 όταν υποχρεώθηκε εξ’ αιτίας της λειψυδρίας να κάνει περικοπές στο νερό, δίνοντας στο τέλος εφαρμογής του σχεδίου συγχαρητήρια που τόσοι άνθρωποι (5.οοο.οοο), σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα (τέσσερις μήνες), περιόρισαν την κατανάλωση νερού (Κυβερνητικός στόχος).
Ανεξάρτητα εάν στη συνέχεια αξιοποίησε ακόμα και την λειψυδρία, ώστε να προωθήσει πολιτικές ιδιωτικοποίησης του νερού.
Η Κυβέρνηση όμως, παρά τα παχιά λόγια περί πράσινης ανάπτυξης, επιλέγοντας πολιτικές της σχολής  ΦΡΙΝΤΜΑΝ, δηλαδή κάνοντας και το σκουπίδι μπίζνα, προωθεί την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης τους.
Εξ’ ου και η δημιουργία εργοστασίων βιοξήρανσης, ρίχνοντας όλα στην πυρά, ώστε όπως λέει να γλυτώσουμε από τα σκουπίδια, αδιαφορώντας για τις ζημιές που θα υποστεί το περιβάλλον, η υγεία των πολιτών αλλά και οι τσέπες τους αφού θα ανέβει το κόστος διαχείρισης τους.
Επειδή δε δυσκολεύεται να εφαρμόσει αυτή την πολιτική, αφού η σκυτάλη των αγώνων περνά από την Φυλή στην Κερατέα και στο Γραμματικό, εφευρίσκει διάφορα, τελείως αποπροσανατολιστικά από την ουσία τους θέματος επιχειρήματα.
Το προσφιλέστερο που ακούμε όλα αυτά τα χρονιά και από όλες τις Κυβερνήσεις είναι πως ‘κανένας δεν θέλει τα σκουπίδια στην αυλή του’.
Λάθος, γιατί Δήμοι στη Δυτική Αττική κομματικής επιρροής του ΠΑΣΟΚ,  ‘φιλοξενούν επί δεκαετίες τα σκουπίδια των άλλων στις δικές τους αυλές’, φυσικά με το αζημίωτο των αντισταθμιστικών οφελών…..  
Άρα αυτό δεν είναι ακριβές, όπως επίσης δεν είναι πως στην Ελλάδα δεν μπορεί να γίνει ότι γίνεται στην ‘Ευρώπη’, απλούστατα γιατί στην Ευρώπη υπάρχουν κεντρικές πολιτικές, αλλά και υποδομές βασισμένες στον τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων που αρχικά περιγράψαμε.
Επειδή δε ο μόνος τρόπος να υποχρεωθεί η Κυβέρνηση να πάει σε αυτή την κατεύθυνση είναι η πίεση, το πρόβλημα έχει ευρύτερες διαστάσεις.
Σχετίζεται δηλαδή με την πάλη και τα αιτήματα μιας σειράς επιτροπών και Δημοτικών φορέων που έχουν δημιουργηθεί, με κοινό σημείο αναφοράς τους την διαχείριση των απορριμμάτων.
Ο αγώνας αυτών των επιτροπών και των κινημάτων που αναπτύσσονται, για να έχει αποτελέσματα χρειάζεται να στοχεύει σε δυο κατευθύνσεις:    
Στην άρνηση εφαρμογής του υπάρχοντος περιφερειακού σχεδιασμού και στην προώθηση εναλλακτικού τρόπου διαχείρισης των απορριμμάτων.
Οι δυο αυτοί στόχοι πρέπει ταυτόχρονα να προβάλλονται, γιατί ακόμα και εάν κλείσει η χωματερή στη Φυλή η δεν γίνουν ΧΥΤΑ η ΧΥΤΥ στην Κερατέα και στο Γραμματικό, αυτό δεν σημαίνει λύση του προβλήματος.
Εάν δεν υπερισχύσει ως κεντρικό αίτημα όλων αυτών των προσπαθειών η αλλαγή του τρόπου διαχείρισης των απορριμμάτων, ώστε η Κυβέρνηση να προσανατολίσει σε αυτή την κατεύθυνση ένα νέο περιφερειακό σχεδιασμό,  ούτε οι κάτοικοι της Δυτικής Αττικής, της Κερατέας, του Γραμματικού,  τα 5.000.000 του λεκανοπέδιου Αττικής, το περιβάλλον, ούτε ασφαλώς η τοπική αυτοδιοίκηση θα βγουν κερδισμένοι.
Αντίθετα η διαμόρφωση εκ μέρους αυτών των συλλογικοτήτων κοινών θέσεων και δράσεων, ισορροπώντας ανάμεσα στις εύλογες μαζικές αντιδράσεις που εδράζονται στα δίκαια ‘όχι’ και στις προτάσεις για εναλλακτική διαχείριση των απορριμμάτων, είναι δυνατό να πιέσει αποτελεσματικά την Κυβέρνηση.
Διαφορετικά η Κυβέρνηση, σε συνεργασία με την Πλειοψηφία της Περιφέρειας που κάνει πως δεν καταλαβαίνει, εκβιάζοντας με το πραγματικό πρόβλημα ‘τι θα κάνουμε τα σκουπίδια’, θα προωθήσει ευκολότερα την πολιτική της.
Ανεξάρτητα εάν επί της ουσίας θα εργάζεται για την ιδιωτικοποίηση και αυτού του, κρίσιμου για την υγεία των πολιτών κοινωνικού τομέα, προς όφελος της οικονομικής διαπλοκής με τους εθνικούς κατασκευαστές.  
Αφήνοντας σε όλους τους υπόλοιπους από μια επιτροπή διαμαρτυρίας,  που από ένα σημείο και ύστερα δεν θα έχει και κανένα λόγο ύπαρξης.

ΒΟΥΤΣΗΣ ΝΙΚΟΣ Περιφερειακός σύμβουλος Αττικής
ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ ΓΙΑΝΝΗΣ Πρ. Νομ. Σύμβουλος Δυτικής Αττικής

   

Ένας ολοκληρωμένος και βιώσιμος τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων είναι τώρα εφικτός, αλλά και αναγκαίος


Γράφει ο Νίκος Τσιαντός

Η προσωρινή και η διαφαινόμενη τελειωτική νίκη του λαού της Κερατέας για τη μη εγκατάσταση στην περιοχή τους Χώρο Υγειονομικής Ταφής Απορριμμάτων (Χ.Υ.Τ.Α.), έστειλε διπλό μήνυμα σε όλους μας.
Το πρώτο έχει σχέση με την αποτελεσματικότητα των αγώνων. Οι κάτοικοι της Κερατέας απέδειξαν ότι αν ο αγώνας κερδηθεί τελικά, θα οφείλεται στο ότι όλοι είναι ενωμένοι απέναντι στο πρόβλημα.
Μια τέτοια ενωτική νίκη έχει μεγάλη αξία στους καιρούς μας, γιατί αποδεικνύει το πόσο λανθασμένα λειτουργούν μερικές ηγεσίες συνδικαλιστικές και πολιτικές, να επιμένουν σε ξεχωριστές συγκεντρώσεις εργαζομένων απέναντι στη μάχη, ενάντια στο μνημόνιο.
Το δεύτερο μήνυμα που εκπορεύεται από τον αγώνα των κατοίκων της Κερατέας έχει σχέση με τον τρόπο διαχείρισης των σκουπιδιών και την επιμονή των κυβερνώντων στη δημιουργία Χ.Υ.Τ.Α.
Από τον αγώνα αυτόν αναδεικνύεται πλέον ότι οι Χ.Υ.Τ.Α. είναι ξεπερασμένοι, επικίνδυνοι για τη δημόσια υγεία και καταστροφικοί για το περιβάλλον.
Αναδεικνύεται πλέον ότι σήμερα περισσότερο από ποτέ είναι εφικτός και αναγκαίος ένας ολοκληρωμένος και βιώσιμος τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων.
Ο αγώνας του λαού της Κερατέας ωρίμασε τις συνθήκες να διεκδικηθεί η διαχείριση των σκουπιδιών να γίνεται με τις προδιαγραφές που ισχύουν σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Επιτέλους απ’ την Ευρώπη δεν πρέπει να εισπράττουμε περικοπές, περιορισμούς και μνημόνια. Η κεντρική εξουσία, και η τοπική αυτοδιοίκηση είναι πλέον καιρός να υιοθετήσουν και κάτι καλό απ’ την Ευρώπη. Και οι πολίτες της χώρας μας μπορούν και πρέπει να  εφαρμόσουν τις σύγχρονες μορφές διαχείρισης των σκουπιδιών.
Η ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΣΥΝΝΕΝΟΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ Που συστήθηκε πρόσφατα σε επίπεδο δημοτικών κινήσεων, οικολογικών και περιβαλλοντικών ομάδων και φυσικών προσώπων, ξεκινά έναν αγώνα ευαισθητοποίησης των πολιτών, αλλά και πίεσης προς την πολιτεία, για έναν ολοκληρωμένο και σύγχρονο τρόπο διαχείρισης των απορριμμάτων.
Η πρώτη συγκέντρωση της πραγματοποιήθηκε πριν λίγες ημέρες στο Δημαρχείο Άνω Λιοσίων (Δήμος Φυλής), όπου αναπτύχθηκε το σχέδιο μιας σύγχρονης διαχείρισης των σκουπιδιών και στην προσπάθεια αυτή κάλεσε σε πρώτη φάση όλους τους Δήμους της Δυτικής Αθήνας και της Δυτ. Αττικής, τις δημοτικές παρατάξεις και άλλους φορείς σε ένα κοινό μέτωπο πάλης.
Παρακάτω παραθέτουμε μερικές απ’ τις απόψεις που αναπτύχθηκαν στη συγκέντρωση  αλλά και το νέο σχέδιο σύγχρονης διαχείρισης.

«Τα σκουπίδια συνεχώς αυξάνονται και μας πνίγουν. Το να τα θάβουμε σε χωματερές, είναι η χειρότερη λύση για το περιβάλλον, τη δημόσια υγεία και την τσέπη μας. Οι Χ.Υ.Τ.Α δεν μπορούν να εγγυηθούν ούτε υγειονομική ασφάλεια στον άνθρωπο, ούτε προστασία στο φυσικό περιβάλλον.
Η πράξη απέδειξε ότι οι Χ.Υ.Τ.Α είναι τεχνολογικά ξεπερασμένοι και, απλά, αποτελούν τη νόμιμη εκδοχή των παράνομων και ανεξέλεγκτων χωματερών, γι’ αυτό και δεν έχουν την αποδοχή της κοινωνίας.
Οι αντιδράσεις στην Κερατέα, στο Γραμματικό, στη Φυλή, στη Λευκίμμη κ.α ανά την Ελλάδα, το επιβεβαιώνουν με τον πιο εμφατικό τρόπο. Οι κυβερνήσεις που δημιούργησαν στην Αττική, το τέρας της χωματερής Α. Λιοσίων - Φυλής, με τη συνενοχή και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν φρόντισαν ούτε για το οριστικό κλείσιμο, ούτε για την πλήρη αποκατάστασή της.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, παρά τις αντιδράσεις, σχεδιάζει:
• Τη συνέχιση της λειτουργίας του ΧΥΤΑ Φυλής και την κατασκευή νέων ΧΥΤΑ σε Κερατέα και
Γραμματικό
• Να ανοίξει το δρόμο στην καύση των απορριμμάτων με τη δημιουργία τεσσάρων (4) μεγάλων εργοστασίων σε Φυλή, Κερατέα, Γραμματικό, τρία (3) εκ των οποίων θα χρησιμοποιούν την τε χνολογία της βιολογικής ξήρανσης, εξυπηρετώντας, ταυτόχρονα, μεγάλα επιχειρηματικά και ερ γολαβικά συμφέροντα

Εμείς διεκδικούμε:
• Όχι νέους ΧΥΤΑ - Όχι στη βιοξήρανση - Όχι στην καύση
• Ανατροπή αυτών των σχεδίων και της εφαρμογής του υφιστάμενου περιφερειακού σχεδιασμού
• Βιώσιμη λύση, που θα καθορίσει την ποιότητα της ζωής μας και θα την επιβάλλει η κοινωνία
από τα κάτω
• Υπεράσπιση του δημόσιου και κοινωνικού συμφέροντος, ιδιαίτερα στις σημερινές συνθήκες της κρίσης, αντιστεκόμενοι στα επιχειρηματικά και εργολαβικά συμφέροντα.»

«Τι πρέπει λοιπόν να κάνουμε με τα σκουπίδια μας;
Εμείς λέμε ότι υπάρχει λύση. Τα σκουπίδια κρύβουν πλούτο που πρέπει να αξιοποιήσουμε. ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΝΑ ΦΟΡΤΩΝΕΙ ΤΑ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ ΤΟΥ ΣΕ ΑΛΛΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ Η ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ - ΚΟΜΠΟΣΤΟΠΟΙΗΣΗ, ΜΕ ΔΙΑΛΟΓΗ ΣΤΗΝ ΠΗΓΗ, ΚΑΙ Η ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ
Είναι η μόνη λύση, που:
• προστατεύει το περιβάλλον και τη δημόσια υγεία
• επαναχρησιμοποιεί τα υλικά που ανακυκλώνονται
• εξοικονομεί ενέργεια και πρώτες ύλες
• δημιουργεί πολλές θέσεις εργασίας
• δεν επιβαρύνει οικονομικά τους πολίτες»

«Διαλογή στην πηγή σημαίνει ότι διαχωρίζουμε τα απορρίμματα, εκεί
που δημιουργούνται:

Σε πρώτο επίπεδο
Στα σπίτια, τις επιχειρήσεις και τις υπηρεσίες, σε 4 ξεχωριστούς κάδους:
• Χαρτιά, εφημερίδες, περιοδικά, χαρτοκιβώτια
• Συσκευασίες από γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο και μέταλλο
• βιολογικά απόβλητα (από κήπους, κουζίνες και τρόφιμα)
• υπολείμματα και αδρανή υλικά
Ενώ σε συγκεκριμένα σημεία, επαρκή στον αριθμό και προσιτά στον πο λίτη, μπορούν να συλλέγονται:
• ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές (ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια, τηλεοράσεις, υπολογιστές κλπ)
• παλιά έπιπλα
• επικίνδυνα υλικά (μπαταρίες, λάμπες φθορίου, φάρμακα, θερμό μετρα, προϊόντα καθαρισμού, μπογιές, εντομοκτόνα κλπ)
• άλλα υλικά, που περιέχουν κάδμιο, νικέλιο, υδράργυρο και άλλα χημικά, που καταλήγοντας στη χωματερή περνάνε στον υδροφόρο ορί ζοντα της περιοχής και τον μολύνουν Ανακύκλωση - κομποστοποίηση

Σε δεύτερο επίπεδο (σε δήμους ή ομάδες δήμων)
Σε κατάλληλες αποκεντρωμένες μονάδες ολοκληρωμένης επεξεργασίας και αξιοποίησης, κάτω από τον έλεγχο των δήμων και με ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών. Στις μονάδες αυτές, αφενός θα οδηγούνται τα προ διαλεγμένα υλικά του πρώτου επιπέδου, αφετέρου θα γίνεται παραπέρα διαλογή των απορριμμάτων σε ανακυκλώσιμα και ζυμώσιμα. Και, οπωσδήποτε, θα γίνεται επιτόπια παραγωγή κομπόστ, άριστης ποιότητας, με πρωταρχική επιλογή τη μέθοδο της αερόβιας επεξεργασίας.Η ανακύκλωση προϋποθέτει την ευαισθητοποίηση και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών. Πολιτικές διαχείρισης των απορριμμάτων από τους δήμους, σαν τις παραπάνω, συνιστούν ισχυρό κίνητρο για τη συμμετοχή των πολιτών στην ανακύκλωση - κομποστοποίηση, αφού συνεπάγονται λιγότερα σκουπίδια και δημοτικά τέλη. Δραστική μείωση υπολειμμάτων για ταφή σε ΧΥΤΥ

Σε τρίτο επίπεδο (ευρύτερης γεωγραφικής ενότητας ή περιφέρειας)
Αυτό που θα “περισσέψει” από τις διαδικασίες της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης θα αποτελείται από μικρή ποσότητα αδρανών υλικών, που μπορούν να αξιοποιηθούν στην οδοποιία ή σε αποκαταστάσεις τοπίων (π.χ. αποκατάσταση λατομείων). Έτσι μπορούμε, στο τέλος και σε ένα βάθος χρόνου, να αξιοποιούμε πλήρως τα σκουπίδια και να μη θα βουμε τίποτα στις χωματερές. Για τις μικρές ποσότητες, που δεν θα μπορέσουν να ενταχθούν σε κάποια από τις παραπάνω διαδικασίες ανάκτησης, θα υπάρχει η δυνατότητα ταφής σε ένα χώρο υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ).»

«Γιατί λέμε όχι στην απευθείας καύση και στην καύση προϊόντων επεξεργασίας απορριμμάτων:
• Πρόκειται για μια επικίνδυνη, αναποτελεσματική και μη φιλική προς το περιβάλλον
μέθοδο, που στη χώρα μας έχει εφαρμοστεί παλιότερα στη Ζάκυνθο και απέτυχε ή καλύτερα εγκαταλείφθηκε στην τύχη της.
• Σύμφωνα με μελέτη της Greenpeace το 40% - 80% των συνολικών εκλύσεων διοξινών σε βιομηχανικές χώρες όπου εφαρμόζεται η καύση προέρχεται από αυτά τα εργοστάσια καύσης.
• Από την καύση παράγονται τοξικά απόβλητα που δεν λένε τι θα γίνουν (απαιτούνται ειδικές χωματερές τοξικών αποβλήτων).
• Έχουμε σπατάλη πρώτων υλών αφού δεν επαναχρησιμοποιούνται υλικά όπως πε-
τυχαίνουμε με την ανακύκλωση
• Πρόκειται επίσης για μια πανάκριβη μέθοδο που θα κληθούν να πληρώσουν ακριβά
οι Δήμοι και μέσω αυτών οι πολίτες.
• Δημιουργεί πολύ λιγότερες θέσεις εργασίας σε σχέση με την ανακύκλωση
• Προωθείται από μεγάλα ιδιωτικά συμφέροντα που δεν θα διστάσουν απέναντι στο κέρδος να θυσιάσουν υποχρεώσεις που θα αναλάβουν απέναντι στην δημόσια υγεία και
το περιβάλλον.
Επομένως, πρέπει να εξαιρεθούν, από τις αποδεκτές τεχνολογίες επεξεργασίας - αξιοποίησης των αστικών στερεών αποβλήτων, τεχνολογίες όπως, η βιολογική ξήρανση ή η θερμική αξιοποίηση (συμπεριλαμβανομένης της απευθείας καύσης) και για τις οποίες
υπάρχουν πολλαπλές ενστάσεις περιβαλλοντικού και οικονομικού χαρακτήρα, ενώ ταυτόχρονα, αποτελούν την ταφόπλακα της ανακύκλωσης και της κομποστοποίησης...»

e-mail ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΣΥΝΝΕΝΟΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ: prosynat@gmail.com